INLÄGG 3 - mitt favoritställe på jorden

Kan inte välja ett ställe. Det finns två ställen på jorden där jag bara mår så otroligt bra. Så jag skriver lite om båda!
1. BANGKOK, THAILAND




Jag har aldrig besökt och kommer antagligen aldrig besöka en roligare, sjukare, galnare eller intressantare stad är Bangkok. Det är så mycket mer än "fejk-paradiset" som alla tror.
Jag som har varit i Thailand sex gånger och tre gånger i Bangkok har rätt bra koll, det finns så mycket mer än pampiga shoppingcenter. Precis bakom de flashiga fina husen ligger de lite mer... ruttna byggnaderna, som ni ser på t ex bild11. På gatorna under husen ligger tiggare och uteliggare, och detta är inte något man ser någongång då&då, utan detta är åtskilliga gånger dagligen, som på bild nummer 10. Där var det liksom någon som bodde..
Bangkok är ju byggt på blöt mark och är väldigt sumpigt, så strax utanför de skitiga husen finns vatten som ni ser på bild 2 och 3. Det är kanaler där man åker båt, släpper ut avlopp, badar (bild4) och tvättar sig. Där bor folk i små stugor ovanpå vattnet.
Som ni ser är det otroooolig skillnad på den fina staden med de rika människorna och (bara två minuter därifrån) de fattiga som bor tre familjer i ett hus av samma storlek som mitt sovrum, ovanpå vattet. Man måste verkligen åka dit för att förstå, och det sätter verkligen perspektiv på saker och ting.
2. Tjörn
Finns ingen bild på vårat hus nu ioförsig, men jag kan berätta lite.
Sommaren -95, när min bror Elliot föddes, köpte min mormor och morfar en tomt i Kyrkesund på Tjörn. Eller huset kanske redan stog på tomten då.., jag vet faktiskt inte. Så från att jag bara var några dagar tills nu har jag spenderat alla mina somrar (+ några jular när jag var mindre) på vårat sommarställe tillsammans med mormor och morfar. När vi var små var vi ALLTID där med våra kusiner (jag har nog berättat om detta tidigare på bloggen) men när dom köpte hus i Partille för typ 5 år sedan så har dom haft fullt upp med det. Det brukar vara ungefär en vecka per sommar som vi är där allihopa, min familj, mina kusiners familj, och mormor och morfar. Vi 10, jag älskar när det är vi 10.
Huset har 10 sängplatser och tre altaner runt sig, varav en är "glasinramad" (med glastak också, så det blir riktigt varm där när solen ligger på). På tomten finns en friggebod, en väldigt stor gräsmatta (oj va jag har solat, spelat fotboll, badat i plastpool, stuckit mig på bin, gungat och tränat golf med plastbollar på den gräsmattan), ett berg på baksidan, en lång bäck, äppleträd och vinbärsbuskar, och ett "land" där mormor odlar sallad, potatis, ärtor, bönor, persilja, gräslök, morötter och för att inte tala om alla blommor.
Nu när mormor och morfar börjar bli gamla så kommer dom snart att sälja huset, jag vet inte när men antagligen blir detta sista sommaren i det huset där jag har spenderat alla mina somrar. Där jag lärde mig sy, simma, baka, spela kubb, spela fotboll, hjula (herregud va många timmar jag tränade!), för att inte tala om golfen!!, och massa andra saker. Men ja, livet går vidare, det är ju en sommar kvar iallafall.
Golfbilderna är ifrån Tjörns GK, där jag har spelat sedan jag var 9 år gammal.
/VILMA

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0