filmtips - freedom writers

Jag startade TVn för några dagar sedan, och började titta på en film på trean. Jag hade missat första halvtimmen, men jag såg resten och den var riktigt riktigt bra.
Filmen handlade om huvudpersonen Erin, spelad av Hilary Swank (hon spelar även huvudrollen i P.S. I love you). Hon var lärarinna på Wilson High School och hade en klass med elever som hade en väldigt mörk bakgrund och svårt hemma. Erin gav eleverna en uppgift en dag, hon gav dem ett häfte var och sa till eleverna att de skulle skriva lite i boken varje dag. Det kunde vara som en dagbok, berättelser eller historior, dikter, sånger, vad som helst, bara eleverna skrev lite varje dag. I slutet får eleverna skriva ihop sina häften till böcker, och denna bok publiceras som The freedom writers diary. Jag ska defenitivt läsa den boken alltså, den verkar jättebra!
Iallafall så får eleverna i klassen läsa Anne Frank's Dagbok, och de är så målmedvetna dessa eleverna, så de säger till Erin att de vill samla ihop pengar till att ha råd att flyga dit kvinnan som gömde Anne Frank. Eleverna samlar ihop pengar, och de lyckas.
Filmen är jättebra och gripande, spännande och jag rekommenderar den verkligen!!
/vilma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0